Tantárgyi tematika és követelményrendszer

http://rs1.szif.hu/KO/hirdeto.html

KÖZLEKEDÉSI ÜZEMTAN I. (ko002_1)

 

Előtanulmányi feltétel

Heti óraszám

Követelmény

Kredit

-

3

vizsga

4

Oktatók:   

 

Konzultációs

 

helye

ideje

Dr. Fülöp Gábor főiskolai docens

A-508

kedd 1330 -1500

Horváth Gábor egyetemi adjunktus

B-509

kedd 1000 -1130

 

Követelmények és értékelés:

Félévközi beszámolási lehetőségek:

Zárthelyi dolgozatok:                         5.oktatási héten  (Általános üzemtani rész)

13.oktatási héten (Forgalomtechnikai rész)

15.oktatási héten (Hajózási üzemtani rész)

Elérhető pontszám: 33p / zh.          Megfelelt minősítés: 17 ponttól zárthelyinként.

Félévközi feladat:

Egy tervezési feladat készíthető a Forgalomtechnika részhez kapcsolódóan az alábbiakból:

-Csomóponti jelzőlámpás forgalomirányítás manuális tervezése korlátozott számban. Max. 10p.

-Számítógépes forgalomirányítási szimulációs modell készítése korlátlan számban. Max. 15p.

            Beadási határidő: 13. okt. hét     Végleges határidő: 14. okt. hét (különeljárási díj)

Az elvállalt feladatot határidőre be nem nyújtók félévközben nem kaphatnak pontot Forgalomtechnikából (Zh-ra sem). A feladattal elért pontszám csak az első vizsgajegy kialakításához számít be, ismétlővizsgákhoz nem érvényesíthető.

 

A zárthelyik és a feladatok pótlására, javítására nincs lehetőség.

 

Vizsgajegy kialakításának módja:

A vizsga írásbeli: A három anyagrészből (Általános üzemtan, Forgalomtechnika, Hajózási üzemtan) egyenként 33-33 pont érhető el. Ezen részpontszámok kiválthatók az ugyanazon anyagrész legalább 17 pontos Zárthelyi eredményével. Vizsgát  tehát csak a nem megfelelt – 51 összpontszámot el nem ért – hallgatóknak, a nem elfogadható (17 pont alatti) Zh-jú témakörökből kötelező tenni. A 17 pontot elérő dolgozatok javítási kísérlete esetén a vizsgán elért pontszám kerül beszámításra. A témakörök  és a feladat összpontszáma az osztályozás alapja.

TVSZ 32.§(14) !!!

Vizsgajegy meghatározása:                                                                           

Osztályzat

1

2

3

4

5

Ponthatárok

0 - 50

51 – 66

67 – 79

80 - 90

91 –

 

Első/második ismétlő vizsga: Írásbeli vizsga, csak nem teljesített témakörből - 51 összpontszám eléréséig - kötelező, a megfelelt eredmények beszámításának vagy azok javításának lehetőségével. Javítási kísérlet esetén a legújabban elért pontszám érvényes.

 

Vizsgajelentkezés: kizárólag a Neptun-rendszeren történhet a kiírt időpontokra. A jelentkezés a fentieknek megfelelően csak az addig nem teljesített (17 pont alatti) anyagrész(ek)re , de azok mindegyikére vonatkozik. Megfelelt (17 pontot elérő) rész(ek) javítási szándékát személyesen jelezni kell az oktatónál a vizsgát megelőző nap 12.00 óráig.

 

Irodalom:

Előírt jegyzet:  Dr. Ugróczky László: Közlekedési üzemtan I. (elektronikus jegyzet)

                             Dr. Fülöp és társai: Közlekedési üzemtan II./ B. rész (K 1800)

Ajánlott irodalom: Dr. Ugróczky - Dr. Fülöp: Közlekedési üzemtan I. (távoktatási jegyzet)

 

Tematika:                                                                                                                                                                                                                                    Közlekedési üzemtan I.

 

Okt. hét dátum

Heti tananyag

1.

 

Általános közlekedési üzemtan

A közlekedés definíciója, a közlekedési alapfogalmak értelmezése. A közlekedési rendszer vizsgálata.

2.

 

Rendszerelméleti alapok. A közlekedés strukturálása. A közlekedési vállalat rendszermodellje. Szállítási folyamatok, áru- utas- és járműáramlatok.

3.

 

A közlekedési vállalatok üzemi mutatószámai. A forgalmi rendszer leírása, a járműpark természetes, állományi és üzemi mutatói. A szállítóképesség, az üzemi és a szállítási teljesítmény, az időtényezők.

4.

 

A dinamikus szállítóképesség és a dinamikus terhelés. A raksúly- illetve férőhely-kihasználás. Az átlagos menetsebesség és az átlagos szállítási távolság. A kapacitás fogalma, vonatkoztatása a közlekedés elemeire.

5.

 

1.Zh.

Az áruszállítási kapacitás. Az időalapok felosztása. A kapacitásnorma és a kapacitáskihasználás. A közlekedési hálózatok és a helyhez kötött berendezések átbocsátóképessége, a pályakapacitás. A kapacitásindex és a kapacitástartalékok.

6.

 

Forgalomtechnika

A gépjárműforgalom főbb jellemzői és összefüggései.

7.

 

A forgalom helyi- és időbeni alakulásának jellemzése (forgalomnagyság, forgalomsűrűség, sebességeloszlás, követési idő, követési távolság stb.)

8.

 

A gépjárműforgalom ingadozása, a forgalom jellege. A forgalomfelvétel módszerei.

9.

 

A közúti csomópontok fajtái. A csomópontok teljesítőképessége.

10.

 

A csomópontok forgalomszabályozása.

11.

okt.szün.

Csomópontok különálló jelzőlámpás forgalomirányításának tervezése.

12.

okt.szün.

A tömegközlekedés előnyben részesítésének szükségessége, forgalomtechnikai eszközei, intézkedései.

13.

 

2.Zh.

 

Hajózási üzemtan

A hajózás helye, szerepe a közlekedés rendszerében. A vízi szállítás előnyei, hátrányai, részesedése a közlekedési teljesítményekből. A vízi közlekedés technikai tényezői. A hajók fő méretei, jellemző mérőszámai.

14.

okt.szün.

Tengerhajózási formák, belvízi hajózási technológiák, eszközeik és jellemzőik. A kikötők funkciója, osztályozásuk, infrastruktúrájuk. A hajózási vállalat rendszermodellje. A vállalat tevékenységének és környezetének strukturálása.

15.

 

3.Zh.

A hajózási és a kikötői üzem szervezése és irányítása. A hajópark, a géphajók és az áruszállító egységek kapacitásának meghatározása. A vízi szállítás üzemi és szállítási teljesítményei. A kapacitáskihasználás vizsgálata, a hajózás üzemi mutató számai.

 

 

Győr, 2006. január 26.

 

 

 

Horváth Gábor                                             Dr. Prileszky István

tantárgyfelelős                                               tanszékvezető