Tantárgyi tematika és követelményrendszer
http://rs1.szif.hu/KO/hirdeto.html
KÖZLEKEDÉSI ÜZEMTAN I. (ko002_1)
Előtanulmányi feltétel |
Heti óraszám |
Követelmény |
Kredit |
- |
3 |
vizsga |
4 |
Oktatók:
|
Konzultációs |
|
|
helye |
ideje |
Dr. Fülöp Gábor főiskolai docens
|
A-508 |
kedd 1330
-1500 |
Horváth Gábor egyetemi adjunktus
|
B-509 |
kedd 1000
-1130 |
Követelmények és értékelés:
Félévközi beszámolási lehetőségek:
Zárthelyi dolgozatok: 5.oktatási héten (Általános üzemtani rész)
13.oktatási héten (Forgalomtechnikai rész)
15.oktatási héten (Hajózási üzemtani rész)
Elérhető pontszám: 33p / zh. Megfelelt minősítés: 17 ponttól zárthelyinként.
Félévközi feladat:
Egy tervezési feladat készíthető a Forgalomtechnika részhez kapcsolódóan az alábbiakból:
-Csomóponti jelzőlámpás forgalomirányítás manuális tervezése korlátozott számban. Max. 10p.
-Számítógépes forgalomirányítási szimulációs modell készítése korlátlan számban. Max. 15p.
Beadási határidő: 13. okt. hét Végleges határidő: 14. okt. hét (különeljárási díj)
Az elvállalt feladatot határidőre be nem nyújtók félévközben nem kaphatnak pontot Forgalomtechnikából (Zh-ra sem). A feladattal elért pontszám csak az első vizsgajegy kialakításához számít be, ismétlővizsgákhoz nem érvényesíthető.
A zárthelyik és a feladatok pótlására, javítására nincs lehetőség.
Vizsgajegy kialakításának módja:
A vizsga írásbeli: A három anyagrészből (Általános üzemtan, Forgalomtechnika, Hajózási üzemtan) egyenként 33-33 pont érhető el. Ezen részpontszámok kiválthatók az ugyanazon anyagrész legalább 17 pontos Zárthelyi eredményével. Vizsgát tehát csak a nem megfelelt – 51 összpontszámot el nem ért – hallgatóknak, a nem elfogadható (17 pont alatti) Zh-jú témakörökből kötelező tenni. A 17 pontot elérő dolgozatok javítási kísérlete esetén a vizsgán elért pontszám kerül beszámításra. A témakörök és a feladat összpontszáma az osztályozás alapja.
TVSZ 32.§(14) !!!
Vizsgajegy meghatározása:
Osztályzat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Ponthatárok |
0 - 50 |
51 – 66 |
67 – 79 |
80 - 90 |
91 – |
Első/második ismétlő vizsga: Írásbeli vizsga, csak nem teljesített témakörből - 51 összpontszám eléréséig - kötelező, a megfelelt eredmények beszámításának vagy azok javításának lehetőségével. Javítási kísérlet esetén a legújabban elért pontszám érvényes.
Vizsgajelentkezés: kizárólag a Neptun-rendszeren történhet a kiírt időpontokra. A jelentkezés a fentieknek megfelelően csak az addig nem teljesített (17 pont alatti) anyagrész(ek)re , de azok mindegyikére vonatkozik. Megfelelt (17 pontot elérő) rész(ek) javítási szándékát személyesen jelezni kell az oktatónál a vizsgát megelőző nap 12.00 óráig.
Irodalom:
Előírt jegyzet: Dr. Ugróczky László: Közlekedési üzemtan I. (elektronikus jegyzet)
Dr. Fülöp és társai: Közlekedési üzemtan II./ B. rész (K 1800)
Ajánlott irodalom: Dr. Ugróczky - Dr. Fülöp: Közlekedési üzemtan I. (távoktatási jegyzet)
Tematika: Közlekedési üzemtan I.
Okt. hét dátum |
Heti tananyag |
1. |
Általános közlekedési üzemtanA közlekedés definíciója, a közlekedési alapfogalmak értelmezése. A közlekedési rendszer vizsgálata. |
2. |
Rendszerelméleti alapok. A közlekedés strukturálása. A közlekedési vállalat rendszermodellje. Szállítási folyamatok, áru- utas- és járműáramlatok. |
3. |
A közlekedési vállalatok üzemi mutatószámai. A forgalmi rendszer leírása, a járműpark természetes, állományi és üzemi mutatói. A szállítóképesség, az üzemi és a szállítási teljesítmény, az időtényezők. |
4. |
A dinamikus szállítóképesség és a dinamikus terhelés. A raksúly- illetve férőhely-kihasználás. Az átlagos menetsebesség és az átlagos szállítási távolság. A kapacitás fogalma, vonatkoztatása a közlekedés elemeire. |
5. 1.Zh. |
Az áruszállítási kapacitás. Az időalapok felosztása. A kapacitásnorma és a kapacitáskihasználás. A közlekedési hálózatok és a helyhez kötött berendezések átbocsátóképessége, a pályakapacitás. A kapacitásindex és a kapacitástartalékok. |
6. |
ForgalomtechnikaA gépjárműforgalom főbb jellemzői és összefüggései. |
7. |
A forgalom helyi- és időbeni alakulásának jellemzése (forgalomnagyság, forgalomsűrűség, sebességeloszlás, követési idő, követési távolság stb.) |
8. |
A gépjárműforgalom ingadozása, a forgalom jellege. A forgalomfelvétel módszerei. |
9. |
A közúti csomópontok fajtái. A csomópontok teljesítőképessége. |
10. |
A csomópontok forgalomszabályozása. |
11. okt.szün. |
Csomópontok különálló jelzőlámpás forgalomirányításának tervezése. |
12. okt.szün. |
A tömegközlekedés előnyben
részesítésének szükségessége, forgalomtechnikai eszközei, intézkedései.
|
13. 2.Zh. |
Hajózási üzemtan
A hajózás helye, szerepe a közlekedés
rendszerében. A vízi szállítás előnyei, hátrányai, részesedése a közlekedési
teljesítményekből. A vízi közlekedés technikai tényezői. A hajók fő méretei,
jellemző mérőszámai.
|
14. okt.szün. |
Tengerhajózási formák, belvízi hajózási technológiák, eszközeik és jellemzőik. A kikötők funkciója, osztályozásuk, infrastruktúrájuk. A hajózási vállalat rendszermodellje. A vállalat tevékenységének és környezetének strukturálása. |
15. 3.Zh. |
A hajózási és a kikötői üzem szervezése és irányítása. A hajópark, a géphajók és az áruszállító egységek kapacitásának meghatározása. A vízi szállítás üzemi és szállítási teljesítményei. A kapacitáskihasználás vizsgálata, a hajózás üzemi mutató számai. |
Győr, 2006. január 26.
Horváth Gábor Dr. Prileszky István
tantárgyfelelős tanszékvezető