Gépjárműdiagnosztika
c.
tantárgy államvizsga kérdései
I. témakör
Közlekedésbiztonsági diagnosztika
Fékberendezés
diagnosztika
D/I/1.
Fékberendezések próbapadi ellenőrző vizsgálatai.
A görgős és a ráfutólapos módszer összehasonlítása.
D/I/2.
A görgős fékhatásmérő próbapad szerkezeti
felépítése. A mérés közben kialakuló erőjáték.
D/I/3.
A fékhatásmérés technológiája, valamint a
vizsgálatra vonatkozó hatósági előírások.
D/I/4.
A görgős fékhatásmérő próbapad
pontosságellenőrzésének módszerei. Számítógéppel vezérelt mérésvezérlő, mérési
adatgyűjtő és kiértékelő rendszerek jellemzői és előnyei.
D/I/5.
A görgős fékhatásmérő próbapadon felvehető
regisztrátumok és kiértékelésük módja.
Futómű diagnosztika
D/I/6.
A futóművek nevezetes tengelyhelyzetei, a
járműkerék állásszögei és a kormány-geometriai viszonyok.
D/I/7.
A futóművizsgálat vonatkoztatási rendszere, a
vizsgálat mérési elvei, valamint a mérés technológiai feltételei.
D/I/8.
A futóműellenőrző műszerek kialakítása, és
hitelesítésük lehetőségei.
D/I/9.
A mérőrendszer illesztése és a paraméterek
mérésének folyamata.
D/I/10.
A számítógéppel vezérelt, korszerű négyfejes
mérőműszerek működési elve, szolgáltatásai és alkalmazásuk előnyei.
Lengéscsillapító diagnosztika
D/I/11.
A járműfelfüggesztés, mint lengőrendszer
modelljét.
D/I/12.
A jármű és gerjesztő (együttes rendszer)
mozgásviszonyai. A lengéscsillapító-vizsgálat értékelő paraméterei és annak
indokolása, hogy az adott paraméter miért alkalmas a lengéscsillapító
minősítésére.
D/I/13.
A BOGE-módszerrel történő lengéscsillapító
vizsgálatot. Szempontok: mérőberendezés felépítése, mérési technológia,
mérésadat kiértékelés.
D/I/14.
A dinamikus talperőváltozás elvén történő
lengéscsillapító vizsgálat. Szempontok: mérőberendezés felépítése, mérési
technológia, mérésadat kiértékelés.
D/I/15.
A dinamikus talperőváltozás elvén történő
lengéscsillapító vizsgálat és a BOGE-technológia összehasonlítása.
Szempontokat: minősítő paraméter, mérőberendezés felépítése, mérési
technológia, a mérési eredményre hatást gyakorló paraméterek.
II. témakör
Motor-diagnosztika
Hengertömítettség- és
hengerüzem-összehasonlító vizsgálatok
D/II/1.
A kompressziómérés és az elektronikus relatív
kompressziómérés módszere.
D/II/2.
A hengertömítettség meghatározásának módszere,
nyomásveszteség-méréssel.
D/II/3.
A kartergázmennyiség-mérés és a
szívócsődepresszió- mérési elve, mérési technológiája, valamint kiértékelése. A
mérések információtartalma.
D/II/4.
Üresjárati hengerüzem-összehasonlító
vizsgálatok. A DHC-mérés elve és kiértékelésének szempontjai.
D/II/5.
Terheléses hengerüzem-összehasonlító vizsgálatok.
Kipufogógáz-emisszió ellenőrző vizsgálatok
D/II/6.
Az Otto-motorok kipufogógáz összetétele és az
alkotók koncentrációja a motor üzemi jellemzőinek függvényében - katalizátor
nélküli és három komponensre ható katalizátorral felszerelt motor esetében.
D/II/7.
Otto-motorok gázelemzésére használatos
diagnosztikai műszerek felépítése és működése.
D/II/8.
A diagnosztikai célú emissziómérés technológiája
és információtartalma, tekintettel a DHC-mérés elvégzésére is.
D/II/9.
A dízelfüst fogalma detektálhatóság
szempontjából és az értékelés alapjául használatos mérőszámok. A mérőszámok és
mérési módok közötti kapcsolat.
D/II/10.
A dízel-motorok füstölésmérésére használatos
műszerek és csoportosításuk.
Otto- és dízel-motorok keverékképző
rendszereinek
diagnosztikai vizsgálata
D/II/11.
A dízel-motorok tüzelőanyag-adagoló rendszerének
nyomócsövében lezajló folyamat és a nyomáskép jellegzetes pontjai, szakaszai. A
dinamikus szállításkezdet fogalma és mérése.
D/II/12.
A dízel-motoroknál használatos
“nyomócsődiagnosztika”, különös tekintettel az alábbi szempontokra:
információhordozó jellemzők, jeladók, jelfeldolgozás, jelmegjelenítés,
kiértékelés.
D/II/13.
Az elektronikusan irányított benzinbefecskendező
rendszerek öndiagnosztikai lehetőségei.
D/II/14.
Az elektronikusan irányított benzinbefecskendező
rendszerek jeladóinak vizsgálata.
D/II/15.
Az elektronikusan irányított benzinbefecskendező
rendszerek beavatkozóinak vizsgálati lehetőségei.
III. témakör
Járművek elektromos és elektronikus rendszereinek
vizsgálata,
járműdiagnosztika görgős teljesítménymérő padon
Indító- és áramellátó-rendszer vizsgálat
D/III/1.
Az akkumulátor diagnosztikai lehetőségei
sűrűségmérés és feszültségmérés segítségével.
D/III/2.
A startkapacitás-mérés módszerei.
D/III/3.
Az indítórendszer vizsgálati lehetőségei,
kiegészítve az elektronikus relatív kompresszióméréssel
Gyújtó- és gyújtásidőzítő-rendszerek
diagnosztika vizsgálata
D/III/4.
A gyújtásvizsgáló oszcilloszkóp szerkezeti
felépítése.
D/III/5.
A hagyományos akkumulátoros gyújtás
alaposzcillogrammjai.
D/III/6.
A tranzisztoros gyújtás alaposzcillogrammjai.
D/III/7.
Az előgyújtásmérés módszerei, különös
tekintettel a jellegmező-szabályzású gyújtórendszerekre.
D/III/8.
Jellegzetes oszcilloszkópon diagnosztizálható
gyújtási rendszer hibák.
Görgős járműfékpadi vizsgálatok
D/III/9.
A görgős járműfékpadok fajtái és szerkezeti
felépítésük.
D/III/10.
A görgős járműfékpad és a jármű együttműködési
viszonyai.
D/III/11.
A görgőágy kialakítás szempontjai. A padon
átvihető maximális vonóerő értéke.
D/III/12.
A járműfékpad működési jellegmezője és fékezési
karakterisztikái.
D/III/13.
A görgős járműfékpadi instacioner motorteljesítmény mérés elvi
alapjai.
D/III/14.
A görgős járműfékpadi instacioner motorteljesítmény mérés
műszerháttere, végrahajtási technológiája és kiértékelése.
D/III/15.
A görgős járműfékpadi járműfogyasztásmérés
módszerei és határgörbéi.