1. Példa:

 

Egy mezőgazdasági vállalkozó árbevételére vonatkozó adatok a következők:

 

Termék megnevezése

Árbevétel megoszlása (%), 2003

Árváltozás (%)

2003-2004

Mennyiségi változás (%) 2003-2004

Burgonya

36

+23

-10

Répa

40

+15

+10

Saláta

24

+20

-18

 

A 2004 évi árbevétel 500 millió forint volt.

 

Feladatok:

 

A, Határozza meg a répára vonatkozó egyedi értékindexet (%)!

 

B, Határozza meg az értékindexet!

 

C, Határozza meg az árak átlagos változását (%) Laspeyres szemléletben!

 

D, Határozza meg az értékesített árumennyiség átlagos változását, a tanult index-összefüggést figyelembe véve! (Előjel is kell.)

 

E, Határozza meg az együttes változást pénzértékben is! (millió forint) (Előjel is kell.)

 

F, Határozza meg a vállalkozó árbevételét az első évre vonatkozóan!

 

G, Határozza meg az átlagos volumenváltozásból adódó bevételváltozást! (A korábban használt (Paasche) szemléletben)

 

H, Határozza meg az átlagos árváltozásból fakadó bevételváltozást! (A korábban használt (Laspeyres) szemléletben)

 

2. Három termék mennyiségi és egységár adatai

 

Termék

Mennyiség

Ár

bázis

Tárgy

bázis

Tárgy

Időszak

Időszak

1

10

15

6

7

2

5

4

20

30

3

10

12

5

10

 

Feladat: 1. Számítsuk ki az egyedi érték-, volumen- és árindexeket!

2. számítsunk a termékek összességére vonatkozóan értékindexet, ár- és volumenindexet!

3. Számítsuk ki, hogy az értékadat különbségéből mennyi volt a volumenváltozás, illetve az árváltozás hatása!

 

3. Egy vállalkozás értékesítésére vonatkozó adatok:

 

Termék

Értékesítés %-os megoszlása 2001-ben

A 2002. évi mennyiség az 2001 évi %-ában

A

40

120

B

20

105

C

10

110

D

30

95

összesen

100

 

Az értékesített termékek értéke 30%-al nőtt 2001-ről 2002-re.

Feladat: Számítsuk ki a Laspeyres volumenindexet és a Paasche árindexet.

 

4. Egy vállalat három terméket gyárt. Az együttes értékesítés 2001-ban 900 millió forint volt. A termékek egyedi árindexei és az 2002. évi értékesítés az alábbiak szerint alakult:

 

Termék

Egyedi árindex 2002/2001, %

2002. évi értékesítés, millió Ft

A

110

330

B

100

430

C

120

440

Számítsuk ki az értékindexet, a Paasche féle ár- és a Laspeyres féle volumenindexet!

 

5. Két ország, Szkítia és Baskíria fogyasztási és árszínvonalát hasonlítjuk össze. Az alábbi aggregátumoka ismerjük:

 

 

Szkítia valutájában

Baskíria valutájában

Szkítia fogyasztása/fő

5000

90000

Baskíria fogyasztása/fő

2500

30000

 

Hasonlítsuk össze a két ország fogyasztási színvonalát mindkét súlyozással. Mi okozza az eltérő eredményeket? Számítsuk ki mindkét ország súlyait bázisként használva az árindexet! Számítsuk ki a Fisher árindexet!

 

6. Két ország egy lakosra jutó fogyasztásának mennyiségére és értékére vonatkozó adatokból számítsuk ki a fogyasztási színvonal eltérését és az árindexeket!

 

 

Mennyiség

Érték

Termék

Bergengócia

Ruritánia

Bergengócia

Ruritánia

 

 

 

tallér

Márka

A

10

15

200

7500

B

15

15

300

9000

C

25

26

1250

20800

 

 

Megoldás:

 

1.

A, 1,15*1,1=1,265, vagyis százalékban kifejezve 126,5

 

B, 36*1,23*0,9+40*1,15*1,1+24*1,2*0,82=114,068

Ezt a 100-hoz kell viszonyítani, így az értékindex 114,068

 

C, 36*1,23+40*1,15+24*1,24=119,08

Ezt a 100-hoz kell viszonyítani, így az árindex 119,08, az árak átlagos változása pedig +19,08

 

D, Az indexösszefüggés:

IqP=Iv/IpL=114,068/119,08=0,9579

A (Paasche) volumenindex tehát: 95,79, a volumen átlagos változása pedig -4,21

 

E, A 2004-es árbevétel 500 millió forint volt, a 2003-as árbevételt úgy kapjuk, hogy ezt elosztjuk az értékindexszel: 500/1,14068=438,335 millió forint.

(Azért 1,14068-al és nem 114,068-al osztottunk, mert a 114,068 százalékos forma volt.)

A változás: 500-438,335=+61,665 millió forint

 

F, Az előző kérdéshez már meghatároztuk: 438,335 millió forint

 

G, A fiktív értékösszeg: 438,335*1,1908=521,975 millió forint (ez eredeti, nem kerekített adatokkal számolt eredmény) vagy máshogyan kiszámolva: 500/0,9579=521,975

 

Ebből a volumenváltozás hatása: 500-521,975=-21,975 millió forint  (megjegyzés: a KqP=Σq1*p1-Σq0*p1 összefüggés alapján)

 

H, A G részben leírtakból: 521,975-438,335=+83,64 millió forint az árváltozás hatása

 

 

2. Az egyedi indexek:

 

Termék

iq

ip

iv

1

1,5

1,167

1,75

2

0,8

1,5

1,2

3

1,2

2

2,4

Az együttes indexek:

Árindexek: Laspeyres: IpL=(10*7+5*30+10*10)/210=320/210=1,5238

Paasche: IpP=345/(15*6+4*20+12*5)=345/230=1,5

Fisher: IpF=gyök1,524*1,5=1,512

Volumenindexek: Laspeyres: IqL=230/210=1,095

Paasche: IqP=345/320=1,078

Fisher: IqF=gyök1,093*1,078=1,0865

 

Az indexek különbözőségét az egyedi indexek különbözősége okozza, máshogyan megfogalmazva az árarányok és a mennyiségi arányok eltérő volta a két évben.

 

A különbségek és összefüggések:

Kv=345-210=135

KqL=320-210=110                                         KqP=345-230=115

KpP=345-320=25                                           KpL=230-210=20

135=110+25                                                  135=115+20

Az 135 egységnyi értéknövekedésből              A 135 egységnyi értéknövekedésből

110 egység tulajdonítható a mennyiségek,        115 egység tulajdonítható a mennyiségek,

25 egység pedig az árak növekedésének.         20 egység pedig az árak növekedésének.

 

(Az eltérő eredményeket az eltérő súlyozás okozta.)

 

3. Az értékindex: Iv=1,25=125%  (A 2002 évi értékesítés a 2001 évi értékesítésnek a 125%-a)

Laspeyres volumenindex: IqL =0,2*1,2+0,4*1,05+0,1*1,1+0,3*0,95=1,055 (vagy 105,5%) Az értékesített mennyiség 5,5%-al nőtt átlagosan, az 2002 évben értékesített mennyiség a 2001 évi mennyiség 105,5%-át teszi ki, bázisidőszaki ársúlyokat (Laspeyres-indexet) használva.

Paasche árindex: Az Iv=IqL*IpP összefüggés alapján: IpP=Iv/IqL=125/105,5=1,185 (vagy 118,5%) A termékek ára átlagosan 18,5%-al, az 1998 évi átlagárak 118,5%-ára nőttek, tárgyidőszaki volumensúlyokat (Paasche-indexet) használva.

 

A számítások táblázatos formában:

Termék

Értékesítés %-os megoszlása

2001-ben

A 2002. évi mennyiség az 2001 évi %-ában

A 2002 évi mennyiség 2001-es áron

 

q0*p0/ Σq0*p0

q1/q0

q1*p0/ Σq0*p0

 

a

b

a*b

A

40

120

24

B

20

105

42

C

10

110

11

D

30

95

28,5

Összesen

100

-

105,5

 

4. 1999 évi értékesítés: 330+430+440=1200

értékindex: Iv=1200/900=1,333

árindex: IpP=1200/(330/1,1+430/1+440/1,2) =1,094

volumenindex: IqL=Iv/IpP=1,333/1,094=1,2185

 

Az értékesítés árbevétele 33,3%-al növekedett. Ezt a termékek átlagárának 9,4%-os, mennyiségének 21,85%-os növekedése eredményezte.

 

 

5. A fogyasztási színvonalak:

Szkítia áraival: IqS(Szkítia/Baskíria)=5000/2500=2

Baskíria áraival: IqB(Szkítia/Baskíria)=90000/30000=3

 

Fisher-index:

 

Szkítia áraival számolva Szkítia fogyasztási színvonala kétszerese Baskíriának, Baskíria áraival számolva pedig háromszorosa. A különbségnek az az oka, hogy mindkét országban az adott országban relatíve olcsóbb termékből fogyasztanak többet. Ami Szkítiában Baskíriához képest drágább, abból Szkítiában viszonylag kevesebbet, Baskíriában többet fogyasztanak.

 

Az árindexek:

 

 

 

A Fisher féle árindex:

 

 

Értelmezésük: Egy szkítiai pénzegység 18 baskíriai pénzegységgel egyenértékű, ha az összehasonlítást a Szkítiára jellemző fogyasztási szerkezettel végezzük (vagyis egy szkítiai pénzegységen ugyanannyi árut lehet vásárolni, mint amennyit 18 baskíriai pénzegységen, feltéve, ha ezen árukat a Szkítiára jellemző fogyasztási súlyokkal szerepeltetjük az összehasonlításban). Egy szkítiai pénzegység 12 baskíriai pénzegységgel egyenértékű, ha az összehasonlítást a Baskíriára jellemző fogyasztási szerkezettel végezzük. A kettő egyfajta átlaga a Fisher indexszel kapott eredmény; egyik eredménynek sincs kitüntetett szerepe, az eltérések az összehasonlítás tárgyát képező jelenség alaptulajdonságaiból (szerkezeti és árarányeltérések) fakadnak.

 

8.

B=Bergengócia

R=Ruritánia

 

Mennyiség

Érték

Ár

 

 

Termék

B

R

B

R

 

 

 

 

 

 

 

tallér

Márka

pB

pR

qb*pR

qR*pB

A

10

15

200

7500

20

500

5000

300

B

15

15

300

9000

20

600

9000

300

C

25

26

1250

20800

50

800

20000

1300

Összesen

-

-

1750

37300

-

-

34000

1900

 

IqB(B/R)=1750/1900=0,921  Bergengócia fogyasztása Ruritánia fogyasztásának 92,1%-a

IqR(B/R)=34000/37300=0,911  Bergengócia fogyasztása Ruritánia fogyasztásának 91,1%-a

 

IpB(R/B)=34000/1750=19,4 márka/tallér

 

19,4 márka vásárlóereje megegyezik 1 tallér vásárlóerejével; 19,4 márkáért ugyanannyit lehet vásárolni, mint 1 tallérért.

 

IpR(R/B)=37300/1900=19,63 márka/tallér

 

19,63 márka vásárlóereje megegyezik 1 tallér vásárlóerejével; 19,4 márkáért ugyanannyit lehet vásárolni, mint 1 tallérért.

Az eltérő eredményeket az eltérő súlyozás eredményezte.