1. Példa:
Egy
mezőgazdasági vállalkozó árbevételére vonatkozó adatok a következők:
Termék
megnevezése |
Árbevétel megoszlása (%), 2003 |
Árváltozás (%) 2003-2004 |
Mennyiségi változás (%) 2003-2004 |
Burgonya |
36 |
+23 |
-10 |
Répa |
40 |
+15 |
+10 |
Saláta |
24 |
+20 |
-18 |
A 2004 évi
árbevétel 500 millió forint volt.
Feladatok:
A, Határozza
meg a répára vonatkozó egyedi értékindexet (%)!
B, Határozza
meg az értékindexet!
C, Határozza meg
az árak átlagos változását (%) Laspeyres szemléletben!
D, Határozza
meg az értékesített árumennyiség átlagos változását, a tanult
index-összefüggést figyelembe véve! (Előjel is kell.)
E, Határozza
meg az együttes változást pénzértékben is! (millió forint) (Előjel is kell.)
F, Határozza
meg a vállalkozó árbevételét az első évre vonatkozóan!
G, Határozza
meg az átlagos volumenváltozásból adódó bevételváltozást! (A korábban használt
(Paasche) szemléletben)
H, Határozza
meg az átlagos árváltozásból fakadó bevételváltozást! (A korábban használt
(Laspeyres) szemléletben)
2. Három
termék mennyiségi és egységár adatai
Termék |
Mennyiség |
Ár |
||
bázis |
Tárgy |
bázis |
Tárgy |
|
Időszak |
Időszak |
|||
1 |
10 |
15 |
6 |
7 |
2 |
5 |
4 |
20 |
30 |
3 |
10 |
12 |
5 |
10 |
Feladat:
1. Számítsuk ki az egyedi érték-, volumen- és árindexeket!
2. számítsunk a termékek
összességére vonatkozóan értékindexet, ár- és volumenindexet!
3. Számítsuk ki, hogy az értékadat
különbségéből mennyi volt a volumenváltozás, illetve az árváltozás hatása!
3. Egy
vállalkozás értékesítésére vonatkozó adatok:
Termék |
Értékesítés %-os megoszlása 2001-ben |
A 2002. évi mennyiség az 2001 évi %-ában |
A |
40 |
120 |
B |
20 |
105 |
C |
10 |
110 |
D |
30 |
95 |
összesen |
100 |
|
Az
értékesített termékek értéke 30%-al nőtt 2001-ről 2002-re.
Feladat:
Számítsuk ki a Laspeyres volumenindexet és a Paasche árindexet.
4. Egy vállalat
három terméket gyárt. Az együttes értékesítés 2001-ban 900 millió forint volt.
A termékek egyedi árindexei és az 2002. évi értékesítés az alábbiak szerint
alakult:
Termék |
Egyedi árindex 2002/2001, % |
2002. évi értékesítés, millió Ft |
A |
110 |
330 |
B |
100 |
430 |
C |
120 |
440 |
Számítsuk
ki az értékindexet, a Paasche féle ár- és a Laspeyres féle volumenindexet!
5. Két
ország, Szkítia és Baskíria fogyasztási és árszínvonalát hasonlítjuk össze. Az
alábbi aggregátumoka ismerjük:
|
Szkítia valutájában |
Baskíria valutájában |
Szkítia fogyasztása/fő |
5000 |
90000 |
Baskíria fogyasztása/fő |
2500 |
30000 |
Hasonlítsuk össze a két
ország fogyasztási színvonalát mindkét súlyozással. Mi okozza az eltérő eredményeket?
Számítsuk ki mindkét ország súlyait bázisként használva az árindexet! Számítsuk
ki a Fisher árindexet!
6. Két ország egy lakosra
jutó fogyasztásának mennyiségére és értékére vonatkozó adatokból számítsuk ki a
fogyasztási színvonal eltérését és az árindexeket!
|
Mennyiség |
Érték |
||
Termék |
Bergengócia |
Ruritánia |
Bergengócia |
Ruritánia |
|
|
|
tallér |
Márka |
A |
10 |
15 |
200 |
7500 |
B |
15 |
15 |
300 |
9000 |
C |
25 |
26 |
1250 |
20800 |
Megoldás:
1.
A,
1,15*1,1=1,265, vagyis százalékban kifejezve 126,5
B,
36*1,23*0,9+40*1,15*1,1+24*1,2*0,82=114,068
Ezt a 100-hoz
kell viszonyítani, így az értékindex 114,068
C,
36*1,23+40*1,15+24*1,24=119,08
Ezt a 100-hoz
kell viszonyítani, így az árindex 119,08, az árak átlagos változása pedig
+19,08
D, Az
indexösszefüggés:
IqP=Iv/IpL=114,068/119,08=0,9579
A (Paasche)
volumenindex tehát: 95,79, a volumen átlagos változása pedig -4,21
E, A 2004-es
árbevétel 500 millió forint volt, a 2003-as árbevételt úgy kapjuk, hogy ezt
elosztjuk az értékindexszel: 500/1,14068=438,335 millió forint.
(Azért
1,14068-al és nem 114,068-al osztottunk, mert a 114,068 százalékos forma volt.)
A változás:
500-438,335=+61,665 millió forint
F, Az előző
kérdéshez már meghatároztuk: 438,335 millió forint
G, A fiktív
értékösszeg: 438,335*1,1908=521,975 millió forint (ez eredeti, nem kerekített
adatokkal számolt eredmény) vagy máshogyan kiszámolva: 500/0,9579=521,975
Ebből a
volumenváltozás hatása: 500-521,975=-21,975 millió forint (megjegyzés: a KqP=Σq1*p1-Σq0*p1 összefüggés
alapján)
H, A G részben
leírtakból: 521,975-438,335=+83,64 millió forint az árváltozás hatása
2. Az egyedi
indexek:
Termék |
iq |
ip |
iv |
1 |
1,5 |
1,167 |
1,75 |
2 |
0,8 |
1,5 |
1,2 |
3 |
1,2 |
2 |
2,4 |
Az együttes indexek:
Árindexek: Laspeyres: IpL=(10*7+5*30+10*10)/210=320/210=1,5238
Paasche: IpP=345/(15*6+4*20+12*5)=345/230=1,5
Fisher: IpF=gyök1,524*1,5=1,512
Volumenindexek: Laspeyres: IqL=230/210=1,095
Paasche: IqP=345/320=1,078
Fisher: IqF=gyök1,093*1,078=1,0865
Az indexek különbözőségét az
egyedi indexek különbözősége okozza, máshogyan megfogalmazva az árarányok és a
mennyiségi arányok eltérő volta a két évben.
A különbségek és
összefüggések:
Kv=345-210=135
KqL=320-210=110 KqP=345-230=115
KpP=345-320=25 KpL=230-210=20
135=110+25 135=115+20
Az 135 egységnyi
értéknövekedésből A 135
egységnyi értéknövekedésből
110 egység tulajdonítható a
mennyiségek, 115 egység
tulajdonítható a mennyiségek,
25 egység pedig az árak
növekedésének. 20 egység pedig az
árak növekedésének.
(Az eltérő eredményeket az
eltérő súlyozás okozta.)
3. Az
értékindex: Iv=1,25=125% (A
2002 évi értékesítés a 2001 évi értékesítésnek a 125%-a)
Laspeyres volumenindex: IqL
=0,2*1,2+0,4*1,05+0,1*1,1+0,3*0,95=1,055 (vagy 105,5%) Az értékesített
mennyiség 5,5%-al nőtt átlagosan, az 2002 évben értékesített mennyiség a 2001
évi mennyiség 105,5%-át teszi ki, bázisidőszaki ársúlyokat (Laspeyres-indexet)
használva.
Paasche árindex: Az Iv=IqL*IpP
összefüggés alapján: IpP=Iv/IqL=125/105,5=1,185
(vagy 118,5%) A termékek ára átlagosan 18,5%-al, az 1998 évi átlagárak
118,5%-ára nőttek, tárgyidőszaki volumensúlyokat (Paasche-indexet) használva.
A számítások táblázatos
formában:
Termék |
Értékesítés %-os megoszlása 2001-ben |
A 2002. évi mennyiség az 2001 évi %-ában |
A 2002 évi mennyiség 2001-es áron |
|
q0*p0/ Σq0*p0 |
q1/q0 |
q1*p0/ Σq0*p0 |
|
a |
b |
a*b |
A |
40 |
120 |
24 |
B |
20 |
105 |
42 |
C |
10 |
110 |
11 |
D |
30 |
95 |
28,5 |
Összesen |
100 |
- |
105,5 |
4. 1999 évi
értékesítés: 330+430+440=1200
értékindex: Iv=1200/900=1,333
árindex: IpP=1200/(330/1,1+430/1+440/1,2)
=1,094
volumenindex: IqL=Iv/IpP=1,333/1,094=1,2185
Az értékesítés árbevétele 33,3%-al
növekedett. Ezt a termékek átlagárának 9,4%-os, mennyiségének 21,85%-os
növekedése eredményezte.
5. A
fogyasztási színvonalak:
Szkítia áraival: IqS(Szkítia/Baskíria)=5000/2500=2
Baskíria áraival: IqB(Szkítia/Baskíria)=90000/30000=3
Fisher-index:
Szkítia áraival számolva
Szkítia fogyasztási színvonala kétszerese Baskíriának, Baskíria áraival
számolva pedig háromszorosa. A különbségnek az az oka, hogy mindkét országban
az adott országban relatíve olcsóbb termékből fogyasztanak többet. Ami
Szkítiában Baskíriához képest drágább, abból Szkítiában viszonylag kevesebbet,
Baskíriában többet fogyasztanak.
Az árindexek:
A Fisher féle árindex:
Értelmezésük: Egy szkítiai
pénzegység 18 baskíriai pénzegységgel egyenértékű, ha az összehasonlítást a
Szkítiára jellemző fogyasztási szerkezettel végezzük (vagyis egy szkítiai
pénzegységen ugyanannyi árut lehet vásárolni, mint amennyit 18 baskíriai
pénzegységen, feltéve, ha ezen árukat a Szkítiára jellemző fogyasztási
súlyokkal szerepeltetjük az összehasonlításban). Egy szkítiai pénzegység 12
baskíriai pénzegységgel egyenértékű, ha az összehasonlítást a Baskíriára
jellemző fogyasztási szerkezettel végezzük. A kettő egyfajta átlaga a Fisher
indexszel kapott eredmény; egyik eredménynek sincs kitüntetett szerepe, az
eltérések az összehasonlítás tárgyát képező jelenség alaptulajdonságaiból
(szerkezeti és árarányeltérések) fakadnak.
8.
B=Bergengócia
R=Ruritánia
|
Mennyiség |
Érték |
Ár |
|
|
|||
Termék |
B |
R |
B |
R |
|
|
|
|
|
|
|
tallér |
Márka |
pB |
pR |
qb*pR |
qR*pB |
A |
10 |
15 |
200 |
7500 |
20 |
500 |
5000 |
300 |
B |
15 |
15 |
300 |
9000 |
20 |
600 |
9000 |
300 |
C |
25 |
26 |
1250 |
20800 |
50 |
800 |
20000 |
1300 |
Összesen |
- |
- |
1750 |
37300 |
- |
- |
34000 |
1900 |
IqB(B/R)=1750/1900=0,921 Bergengócia fogyasztása Ruritánia
fogyasztásának 92,1%-a
IqR(B/R)=34000/37300=0,911 Bergengócia fogyasztása Ruritánia
fogyasztásának 91,1%-a
IpB(R/B)=34000/1750=19,4
márka/tallér
19,4 márka vásárlóereje megegyezik
1 tallér vásárlóerejével; 19,4 márkáért ugyanannyit lehet vásárolni, mint 1
tallérért.
IpR(R/B)=37300/1900=19,63
márka/tallér
19,63 márka vásárlóereje
megegyezik 1 tallér vásárlóerejével; 19,4 márkáért ugyanannyit lehet vásárolni,
mint 1 tallérért.
Az eltérő eredményeket az
eltérő súlyozás eredményezte.