Szerző:
Raffai Mária
Ph.D.
főiskolai tanár, egyetemi docensEmail: raffai@mail.sze.hu Honlap: http://rs1.sze.hu/~raffai |
Előadás-slide-ok - tartalomjegyzékÜzletmenet-folytonosság totális katasztrófák esetén Egy óra leforgása alatt ... Cégek az epicentrumban. Járulékos problémák Gazdasági következmények Változó körülmények, új kockázatok Mi a tanulság? Konklúziók |
Egy üzleti vállalkozás
létrehozásakor az alapítók elkötelezik magukat arra, hogy a küldetésnyilatkozatukban
megfogalmazott célokért dolgoznak, és termékeikkel, szolgáltatásukkal hosszú
távon és folyamatosan elégítik ki a velük szemben támasztott követelményeket.
A munkavégzés, a tervek megvalósítása azonban kockázatokkal jár, hiszen
számos olyan körülmény, esemény következhet be, amelyre előre nem lehet
biztosan számítani, de amelyek megzavarják a folyamatos teljesítést, amelyek
pénzben, értékekben, a szolgáltatások megbízhatóságában és minőségében
egyaránt komoly károkat, veszteségeket okoznak. A hagyományosan katasztrófának
nevezett hatások mellett napjainkban egyre inkább újabb és újabb, az emberi
gyarlóságra visszavezethető katasztrófa-tényezőkkel kell számolnunk. A
terrorista-támadások világszerte komoly veszélyt jelentenek, nemcsak a
vállalkozások üzleti folyamatait tekintve, hanem emberéleteket követelnek,
társadalmi katasztrófákat okoznak.
Mit tehetünk?
Hogyan előzhetjük meg a 21. század új katasztrófatényezőjét és más hatásokat,
fel tudunk-e készülni a váratlan eseményekre? Mit kell tenni annak érdekében,
hogy a váratlan szituációkban mindenki tisztában legyen a feladataival;
hogyan lehet a keletkező károkat a minimálisra csökkenteni? Hogyan lehet
minél rövidebb idő alatt, minél kisebb energiával és ráfordítással helyreállítani
a normális állapotot? Ilyen és hasonló kérdések foglalkoztatják ma a vállalkozások
vezetőit, akik választ várnak az egyáltalán nem egyszerű probléma megoldására.
2001 szeptember
11.-ének példája mindannyiunk számára tanulság lehet. Hasznos tanulmányozni
a terrortámadás következményeit, azt a folyamatot, amely kitűnő bizonyítékát
adta annak, hogyan lehet a lehető legkisebb veszteségekkel kikerülni a
legnagyobb katasztrófákból is. A terrortámadás fekete krónikáját tanulmányozva
láthatjuk, hogy az első pillanattól kezdve mindenki, személyek és az elhárításért
felelős szervezetek egyaránt tudták feladataikat, ismerték az értesítési
lánc fontos információit és feladatait, és azok prioritását. Egy olyan,
jól előkészített, okosan és céltudatosan végrehajtott mentési folyamatnak
lehettünk tanúi, amelynek eredményeként mind az emberi veszteségek, mind
pedig az anyagi és eszmei károk a katasztrófa hatásának mértékét tekintve
valóban minimálisak voltak. Bár a helyreállítási munkák még ma, egy év
után is folynak, mégis példa- és tanulságértékű ennek a katasztrófának
az előzményeit, a hátterét és a következményeket elemezni.
Az USA-ban már
csaknem 3 évtizede foglalkoznak a megelőzési és helyreállítási feladatokat
meghatározó katasztrófatervek készítésével és a tervezéshez hatékonyan
alkalmazható módszertanok kifejlesztésével. Számos példa bizonyítja, hogy
azok a vállalatok, amelyek preventív módon készültek fel a véletlen eseményekre
és hatásokra, túlélték a katasztrófákat, és csökkenteni tudták a veszteségeket.
Előadásomban azt kívánom bemutatni és elemezni, mi történt 2001 szeptember
11.-én, és milyen következményekkel kellett volna számolnunk, ha a katasztrófavédelmi
szervezetek és a vállalkozások nem lettek volna felkészülve a kedvezőtlen,
váratlan eseményekre. A terrortámadást nem az események oldaláról kívánom
bemutatni, és nem is a terroristák indítékait és szándékait kívánom elemezni.
Ehelyett inkább arra fókuszálok, hogyan mentettek emberéleteket, hogy az
epicentrumban lévő cégek hogyan tudták másnap, vagy harmadnap folytatni
üzleti tevékenységüket, vagy mentek tönkre teljesen. Mintákat mutatok be,
amelyek bizonyítják,
2002. január 6.